Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2012

Πολλά βιβλία στα 4, γερό μυαλό στα 18

Τα βιβλία μπορούν να γίνουν ο καλύτερος σύντροφος των παιδιών από τη μικρή τους ηλικία. Από τη στιγμή που έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν κάτι περισσότερο από το σχολικό τους βιβλίο είναι καλό να τους δωρίζετε και κάποιο βιβλίο. Η αρχή μπορεί να γίνει με ένα πολύ απλό και ευκολοδιάβαστο βιβλίο, όπως για παράδειγμα την "Όλγα", του Ζενεβιέβ Μπριζακ.

Δείτε το βιβλίο εδώ

Πρόκειται για ένα βιβλίο που σίγουρα θα γίνει το αγαπημένο του παιδιού. Τα περισσότερα παιδιά θα δουν τον εαυτό τους στις πράξεις της μικρής Όλγας και θα ταυτιστούν μ' αυτή.
Είναι κατάλληλο για παιδιά ηλικίας 5-8 ετών.
Για μένα ήταν το πρώτο βιβλίο και το πιο αγαπημένο μου και το έχω ακόμα, αυτό με έκανε να αγαπήσω τα βιβλία και να εξελιχθώ σε έναν βιβλιοφάγο, όπως με έχουν χαρακτηρίσει.

Διαβάζοντας λοιπόν, το παρακάτω άρθρο από το ΒΗΜΑ  σκέφτηκα πόσο δίκιο έχει και το μοιράζομαι μαζί σας. Είμαι σίγουρη πως θα συμφωνήσετε ....  

Ο πλούτος γνωσιακών ερεθισμάτων στα πρώτα χρόνια βελτιώνει τη δομή του εγκεφάλου



Τα βιβλία, τα εκπαιδευτικά παιχνίδια και ο πλούτος πνευματικών ερεθισμάτων από τα πρώτα χρόνια επηρεάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός παιδιού.

Νέα Ορλεάνη 


Θέλετε το παιδί σας όταν μεγαλώσει να γίνει εξυπνότερο και να μπορεί να χειρίζεται καλύτερα τις καταστάσεις και τον κόσμο γύρω του; Αν ναι, δώστε του φυσικά αγάπη και στοργή αλλά κυρίως… διαβάστε του βιβλία, από τα πρώτα του κιόλας χρόνια, Μελέτη διαπίστωσε ότι όσο περισσότερα πνευματικά ερεθίσματα έχει ένα παιδί στην ηλικία των 4 ετών τόσο καλύτερα ανεπτυγμένος είναι ο εγκέφαλός του στα 18, χαρίζοντάς του υψηλότερη νοημοσύνη και καλύτερες γνωσιακές λειτουργίες.

Τα ευρήματα έρχονται να υπογραμμίσουν, σφραγίζοντας με τη «βούλα» της εγκεφαλικής τομογραφίας, την τεράστια σημασία που έχουν οι εμπειρίες της πρώτης παιδικής ηλικίας αργότερα στη ζωή. Η επικεφαλής της μελέτης, Μάρθα Φάρα, διευθύντρια του Κέντρου Νευροεπιστημών και Κοινωνίας του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, θεωρεί ότι υποδηλώνουν την ύπαρξη μιας περιόδου, στα πρώτα στάδια της ζωής μας, η οποία καθορίζει τη βέλτιστη ανάπτυξη του εγκεφάλου μας. «Πραγματικά υποστηρίζουν την ιδέα ότι αυτά τα πρώτα χρόνια έχουν ιδιαίτερη επιρροή» τόνισε.

Μελέτη σε βάθος χρόνου

Η μελέτη παρακολούθησε 64 παιδιά από την ηλικία των τεσσάρων ετών ως την ηλικία των περίπου 20 ετών. Στην αρχή της οι επιστήμονες επισκέφθηκαν τα σπίτια των τετράχρονων καταγράφοντας μια σειρά από λεπτομέρειες ώστε να μετρήσουν τα πνευματικά ερεθίσματα που δέχονταν – π.χ. πόσα παιδικά βιβλία είχαν, αν είχαν εκπαιδευτικά παιχνίδια που τους μάθαιναν τα χρώματα, τους αριθμούς και τα γράμματα ή αν έπαιζαν με μουσικά όργανα, αληθινά ή παιχνίδια.

Επίσης αξιολόγησαν τη «γονική γαλούχηση» – πόση ζεστασιά, φροντίδα και υποστήριξη είχαν τα παιδιά από τους γονείς. Οι ίδιοι έλεγχοι επαναλήφθηκαν όταν τα παιδιά ήταν οκτώ ετών. Ύστερα από περίπου μια δεκαετία, όταν οι συμμετέχοντες ήταν μεταξύ 17 και 19 ετών, οι ειδικοί εξέτασαν τον εγκέφαλό τους στον τομογράφο.

Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που είχαν περισσότερα γνωσιακά ερεθίσματα στην ηλικία των τεσσάρων ετών ήταν καλύτερα ανεπτυγμένος.  Όλοι οι άλλοι παράγοντες που εξέτασαν οι επιστήμονες – μεταξύ των οποίων ο δείκτης νοημοσύνης των γονιών, η γονική γαλούχηση σε όλες τις ηλικίες ή η ενίσχυση των γνωσιακών ερεθισμάτων στην ηλικία των οκτώ ετών – δεν φάνηκαν να έχουν καμία επιρροή.

Λεπτότερος φλοιός, υψηλότερο IQ

Συγκεκριμένα οι ειδικοί είδαν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που είχαν περισσότερα πνευματικά ερεθίσματα στα τέσσερα είχε λεπτότερο φλοιό – χαρακτηριστικό το οποίο αποτελεί δείγμα μεγαλύτερης ανάπτυξης. Όταν γεννιόμαστε ο φλοιός του εγκεφάλου μας – το εξωτερικό του στρώμα δηλαδή – είναι πιο χονδρός, Καθώς όμως αναπτυσσόμαστε, περνώντας στην παιδική ηλικία και στην εφηβεία, σιγά σιγά αρχίζουμε να αποβάλλουμε τα κύτταρα που μας είναι άχρηστα, «εξειδικεύοντας» περισσότερο αυτά που απομένουν, με αποτέλεσμα ο φλοιός να λεπταίνει.

«Πρέπει πραγματικά να λεπτύνει και να εκπαιδευθεί για να ανταποκριθεί στο περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουμε» εξήγησε ο Μπράιαν Αβαντς, επίκουρος καθηγητής Ακτινολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και κύριος συγγραφέας της μελέτης.«Όσο περισσότερο διεγείρονται κάποια τμήματα του εγκεφάλου τόσο πιο λεπτά γίνονται, Χρησιμοποιούνται περισσότερο και εξειδικεύονται σε συγκεκριμένα καθήκοντα»υπογράμμισε ο ερευνητής, προσθέτοντας ότι τα άτομα με λεπτότερο φλοιό τείνουν να έχουν υψηλότερο δείκτη IQ.

«Φαίνεται σχεδόν, όποια και αν είναι η φυσιολογική αναπτυξιακή διαδικασία, σαν αυτή να επιταχύνθηκε ή να προχώρησε στα παιδιά με τα περισσότερα γνωσιακά ερεθίσματα»σχολίασε από την πλευρά της η κυρία Φάρα.  Η περιοχή που φάνηκε να έχει επηρεαστεί περισσότερο, όπως ανέφεραν οι ερευνητές παρουσιάζοντας τη μελέτη τους στο ετήσιο συνέδριο της Εταιρείας Νευροεπιστημών στη Νέα Ορλεάνη, ήταν ο αριστερός έξω κροταφικός φλοιός. Η περιοχή αυτή, η οποία βρίσκεται περίπου πίσω από το αφτί, σχετίζεται με την εννοιολογική μνήμη, την επεξεργασία του νοήματος των λέξεων και τη γενική γνώση μας για τον κόσμο.

3 σχόλια:

  1. Νίκος Π. - Love dreamer25 Νοεμβρίου 2012 - 6:07 μ.μ.

    Συμφωνώ και εγώ με τη vasiliki, πολύ ενδιαφέρον άρθρο! Εγώ πάντως στα 4 δε θυμάμαι τι "διάβαζα" - μάλλον καμία εξίσωση που δε καταλάβαινα, χε χε! - αλλά για σένα Ρεβέκα μάλλον σε βλέπω να είχες μικρή μία κλίση στους αριθμούς, για πες! Τη κλίση αυτή την είχα και εγώ, μεγάλη μάλιστα αλλά το κατάλαβα σε μεγαλύτερη ηλικία. Ζητούσα τότε όλο ασχολίες με αριθμούς και γράμματα και χανόμουνα με τις ώρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σίγουρα δεν θυμάμαι αν διάβαζα και τι στα τέσσερά μου χρόνια αλλά, αυτό που θυμάμαι είναι ότι μου άρεσε πάρα πολύ να παίζω με τα χαρτιά της τράπουλας, να τα μοιράζω, να τα μετράω, να τα χωρίζω σε κατηγορίες και άλλα τέτοια αριθμητικά παιχνίδια.

    Επιπλέον μου άρεσε πολύ να κάθομαι και να ακούω να μου διαβάζουν, παραμύθια απ' ότι θυμάμαι και λάτρευα όποιον μου έφερνε βιβλίο για δώρο .... μάλλον από τότε κόλλησα το μικρόβιο και των αριθμών αλλά και της αγάπης μου για τα βιβλία και το διάβασμα γενικότερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή