Κυριακή, 20 Ιανουαρίου 2013

Οι εννοιολογικοί και νοητικοί χάρτες και οι εφαρμογές τους στηδιδασκαλία με τη βοήθεια της τεχνολογίας

Πόσοι από εμάς χρειάστηκε να απεικονίσουν ή να αποδομήσουν τη γνώση τους με οργανωμένο τρόπο-γνωστικό εργαλείο;
Τη λύση προσφέρουν οι νοητικοί (mind mapping) και οι εννοιολογικοί (concept mapping) χάρτες.
Η ειδοποιός διαφορά τους παρά το γεγονός ότι συχνά χρησιμοποιούνται αδιακρίτως είναι ότι ενώ οι νοητικοί χάρτες ασχολούνται με μία κύρια ιδέα, οι εννοιολογικοί χάρτες ασχολούνται με πολύ περισσότερες.
Οι νοητικοί και εννοιολογικοί χάρτες αναμφισβήτητα αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθόσον όλοι οι μαθητές, ιδίως αυτοί που έχουν μια προτίμηση και έφεση στην οπτική μάθηση, επωφελούνται εκφράζοντας ιδέες, πληροφορίες και σκέψεις χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό από σχήματα, χρώματα, εικόνες, κείμενο και ήχο (Becta, 2008).
Συγκεκριμένα οι κόμβοι αναπαριστούν τις έννοιες και οι σύνδεσμοι απεικονίζουν τις σχέσεις μεταξύ εννοιών. Ακριβώς αυτή η διαγραμματική αναπαράσταση συσχέτισης ανάμεσα σε δύο ή περισσότερες έννοιες με τη μορφή προτάσεων είναι ο εννοιολογικός χάρτης.
Στην εποχή μας υπάρχουν πολλά ελεύθερα λογισμικά για τη δημιουργία εννοιολογικών χαρτών.
Δείτε παρακάτω την παρουσίαση.

3 σχόλια:

  1. Δρ Δημήτρης Περδετζόγλου20 Ιανουαρίου 2013 - 5:20 π.μ.

    Εύγε, Δημήτρη. Πολύ καλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δημήτριος Νατσής-M.Ed21 Ιανουαρίου 2013 - 9:43 μ.μ.

    Eκ μέρους του ιστολογίου ευχαριστώ για την υποστήριξη και τα θετικά σχόλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δημήτρη, αναδημοσίευσα το θαυμάσιο άρθρο σου: http://paishellas.blogspot.gr/2013/05/blog-post_4753.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή