Σάββατο, 4 Μαΐου 2013

Το κρέας στο Πασχαλινό Τραπέζι

Χρόνια πολλά σε όλους και καλό Πάσχα να έχουμε, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον καθένα μας. Μετά από μία περίοδο αποχής από την κατανάλωση φαγητών με βάση το κρέας (Σαρακοστή και Μεγάλη Εβδομάδα), το Πασχαλινό Τραπέζι μας αποζημιώνει και με το παραπάνω.

Ανέκαθεν το κρέας χρησιμοποιείται ως κύριο έδεσμα στις εορτές και τις επίσημες εκδηλώσεις, αφού αποτελεί μία ιδιαίτερα ελκυστική τροφή υψηλής διαιτητικής αξίας στη διατροφή του ανθρώπου. Σε γενικές γραμμές, η ποιότητα του κρέατος επηρεάζεται από: (1) τις οργανοληπτικές του ιδιότητες, όπως είναι το χρώμα, η οσμή, η γεύση, η συνεκτικότητα, η ευχυμία, η τρυφερότητα, η ικανότητα συγκράτησης νερού, (2) τη θρεπτική του αξία (πρωτεΐνες, βιταμίνες, ανόργανα στοιχεία) και (3) την υγιεινή του κατάσταση (προστασία από μικροβιακές αλλοιώσεις και οξειδώσεις).

Η πλειοψηφία των καταναλωτών επιζητεί την κατανάλωση τεμαχίων κρέατος, τα οποία έχουν υψηλό ποσοστό σάρκας (μυϊκού ιστού) και όσο το δυνατόν λιγότερο λίπος, αφού αυτό συνδέεται με δυσμενείς επιδράσεις για τον ανθρώπινο οργανισμό (παχυσαρκία, υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, υπέρταση, καρδιακές παθήσεις κτλ). Προς αυτήν την κατεύθυνση και με τη βοήθεια της Επιστήμης της Ζωικής Παραγωγής, τα τελευταία χρόνια το κρέας που απολαμβάνουμε περιέχει περισσότερο μυϊκό ιστό και λιγότερο λίπος, ενώ και το προφίλ των λιπαρών οξέων του κρέατος έχει τροποποιηθεί προς το επιθυμητό, δηλαδή υψηλότερο ποσοστό ακόρεστων και λιγότερο κορεσμένων λιπαρών οξέων. Μερικά από τα λιπαρά οξέα που περιλαμβάνονται στο κρέας, όπως το ελαϊκό, το παλμιτικό, το στεατικό και το λινελαϊκό, είναι πολύτιμα για τη λειτουργία του οργανισμού μας. Άλλα συστατικά του κρέατος με ιδιαίτερη σημασία για τη διατροφή μας είναι οι πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, που περιέχουν τα απαραίτητα αμινοξέα, τα οποία αποτελούν τον θεμέλιο λίθο για την αύξηση και ανάπτυξη του οργανισμού, καθώς οι βιταμίνες (Α, Ε, D, σύμπλεγμα Β κτλ) και τα ανόργανα στοιχεία (σίδηρος, χαλκός, ψευδάργυρος, σελήνιο κτλ).

Στις μέρες μας, και ειδικότερα στο Δυτικό Κόσμο, η υπερκατανάλωση προϊόντων πλούσιων σε ζωικά λίπη, η μη ισόρροπη διατροφή και ο καθιστικός τρόπος ζωής, έχει οδηγήσει στην έκρηξη εμφάνισης νοσημάτων, όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης και οι καρδιοπάθειες. Αν και η σημαντικότητα της κατανάλωσης του κρέατος για τον άνθρωπο είναι αδιαμφισβήτητη, η καθημερινή συμμετοχή του στο τραπέζι μας δεν συνίσταται, αφού η μερική αντικατάστασή του ή ο συνδυασμός του με παραδοσιακά ελληνικά τρόφιμα, όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά, τα φρούτα και το ελαιόλαδο, μπορεί να θωρακίσει τον ανθρώπινο οργανισμό και να συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του. Άλλωστε η μεσογειακή διατροφή, απαλλαγμένη από διατροφικές υπερβολές, σε συνδυασμό με την ήπια άσκηση και δραστηριότητα, είναι γνωστό ότι εξασφαλίζει την υγεία μας και χαρίζει μακροβιότητα και ευζωία, χωρίς να μας στερεί τις γευστικές απολαύσεις. Όταν καταναλώνεται με μέτρο, το κρέας αποτελεί μέρος μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής.

Καλή όρεξη λοιπόν, αλλά μη το παρακάνουμε. «Παν μέτρον άριστον».

Επιμέλεια - Παρουσίαση : Παναγιώτης Σιμιτζής Δρ. Γεωπονίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου