Κυριακή, 4 Αυγούστου 2013

Τρόποι προσέγγισης δυσλεκτικών παιδιών

Θα αναφερθούμε σε κάποιους απλούς τρόπους προσέγγισης των δυσλεξικών παιδιών από τους γονείς. Επίσης, θα δοθούν κάποιοι εύκολοι τρόποι που ένα δυσλεξικό παιδί μπορεί να κάνει, ώστε να μπορεί να κάνει τα μαθήματα του σχολείου πιο εύκολα.

Ένα αυτονόητο ερώτημα που πολύ συχνά κάνουν οι γονείς είναι: "Εντάξει έχω αναγνωρίσει πολλά απ' τα κοινά χαρακτηριστικά της δυσλεξίας στο παιδί μου, τώρα τι κάνω;". Η απάντηση είναι απλή. Καταρχάς, δεν χρειάζεται καθόλου πανικός. Δεν ωφελεί σε τίποτα, αγαπητοί γονείς, να πάρετε παραμάσχαλα το παιδί σας και να τρέχετε πανικόβλητοι από γιατρό σε γιατρό. Με αυτό το τρόπο, αγχώνετε περισσότερο το παιδί σας και το κάνετε να αισθάνεται περισσότερο άσχημα, νομίζοντας πως αυτό είναι υπεύθυνο για αυτό που του συμβαίνει, ή για το ότι εσείς είσαστε αγχωμένοι. Έτσι, δίχως καθόλου άγχος αρχίστε να ενημερώνεστε. 

Αναζητήστε αξιόπιστες πηγές και ξεκινήστε το διάβασμα. Ξεκινήστε από την ελληνική βιβλιογραφία, υπάρχουν αρκετά βιβλία και συνεχίστε την έρευνά σας στο διαδίκτυο. Υπάρχουν εκατοντάδες sites με πληροφορίες για την δυσλεξία. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει ήρεμα και με προσχεδιασμένες κινήσεις να μαζέψετε όσο δυνατόν περισσότερη πληροφόρηση μπορείτε. Επίσης, ελάτε σε επαφή με άλλους γονείς δυσλεξικών παιδιών και συλλέξτε εμπειρίες.

Να θυμάστε πως η δυσλεξία και τα χαρακτηριστικά που εκφράζουν τα δυσλεξικά παιδιά διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Λόγω της φύσης της, η δυσλεξία ερευνάται από διαφορετικές επιστήμες (ψυχολογία, ιατρική, παιδαγωγική, κοινωνιολογία) με αποτέλεσμα πολύ συχνά τα ευρήματα να διαφέρουν μεταξύ τους. Αυτό μπορεί να είναι ένα παζλ, αλλά ο κάθε γονιός γνωρίζει το παιδί του πολύ καλά, γι αυτό πρέπει να συνθέσει όλη αυτή την πληροφόρηση που θα λάβει και να την προσαρμόσει στην μοναδικότητα του παιδιού του.

Μετά την πληροφόρηση που θα λάβετε, αγαπητοί γονείς, θα πρέπει να ψάξετε να βρείτε έναν ψυχολόγο για να κάνει τα απαραίτητα τεστ στο παιδί σας. Αυτά τα τεστ είναι αναγκαία για να σχηματιστεί η γενική εικόνα του παιδιού, να βρεθούν τα ισχυρά και τα αδύναμα σημεία του. Θα μπορέσετε έτσι, αφού τα γνωρίσετε, να "δουλέψετε" μαζί με το παιδί πολύ καλύτερα.

Η δυσλεξία δεν είναι αρρώστια. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με κάποιο φάρμακο. Δεν πρόκειται να φύγει όταν το παιδί μεγαλώσει. Ωστόσο, μπορούμε με απλούς τρόπους και δουλειά να προσεγγίσουμε το πρόβλημα και να μάθουν τα παιδιά να ζουν με την δυσλεξία.

Προσχολική ηλικία- Δημοτικό

Στη προσχολική ηλικία του παιδιού, οι γονείς θα πρέπει πρώτα να σιγουρευτούν ότι τα αισθητήρια όργανα λειτουργούν άριστα. Μία επίσκεψη σε οφθαλμίατρο και ωτολαρρυγολόγο είναι απαραίτητη, καθώς έχουν παρατηρηθεί ορισμένες περιπτώσεις όπου τα παιδιά έχουν κάποια ευαισθησία με μολύνσεις αυτιών. Μετά από αυτή την επίσκεψη, οι γονείς οφείλουν να δουλέψουν μαζί με τα παιδιά τους.

Τι μπορείτε να κάνετε για τα παιδιά σας; Διαβάστε τους όσα περισσότερα παραμύθια και ιστορίες μπορείτε. Όταν ξεκινάτε το διάβασμα, ζητείστε τους να πουν αυτά που διαβάσατε την προηγούμενη μέρα, ρωτήστε τους για το τι νομίζουν ότι θα συναντήσουν παρακάτω, πώς θα εξελιχθεί η ιστορία. Διαβάστε τους ποίηση και δημιουργείστε δικά σας ποιήματα με ομοιοκαταληξίες. Κάντε το να μοιάζει με ένα παιχνίδι το οποίο θα επαναλαμβάνετε συχνά.

Χρησιμοποιείστε καθημερινά αντικείμενα. Ρεβίθια, φασόλια, φακές, ρύζι, ρίξτε αρκετά σ’ ένα τραπέζι και πείτε στα παιδιά να τα ξεχωρίσουν και να τα βάλουν μέσα σε αντίστοιχα χρωματιστά δοχεία. Χαράξτε ένα σχήμα σε χαρτόνι και ζητείστε τους να βάλουν σε σειρά επάνω στις γραμμές φασόλια, φακές, ρύζι. Δώστε τους ένα ψαλίδι και ζητήστε τους να κόψουν το σχήμα να το χρωματίσουν και να το κολλήσουν στο δωμάτιο τους. Κάντε το συχνά μαζί με το παιδί, διασκεδάστε μαζί του, κάντε το γελώντας. Ένα ακόμη χρήσιμο παιχνίδι είναι το γνωστό domino καθώς συσχετίζει τα σύμβολα με την αριθμητική τους αξία, την ακολουθία, την τάξη κλπ. Να παίζετε συχνά, προτρέψτε το παιδί σας να παίζει κάθε μέρα. Είναι τόσο όμορφο παιχνίδι.

Ακόμα, αγαπητοί γονείς μπορείτε να παίξετε μαζί με τα παιδιά σας, προφορικά παιχνίδια λέξεων. Ζητείστε τους να μετρήσουν τα γράμματα από τις λέξεις που προφέρετε, να σας πουν το τρίτο, το πέμπτο γράμμα της λέξης, ρωτήστε τους τι θ' αλλάξει σε μια λέξη αν την κάνετε στο πληθυντικό. Μόνο να θυμάστε πως παίζετε παιχνίδι, έτσι πρέπει να είναι σύντομο και ευχάριστο ώστε να το αναζητούν. Παίξτε σκάκι, μάθετέ τους τις κινήσεις Θα πρέπει να επαναλαμβάνετε ξανά και ξανά τις κινήσεις που κάνουν τα πιόνια ώστε να τις μάθουν καλά. Ρωτάτε τους αν τις θυμούνται, ζητείστε τους να σας διορθώνουν όταν κάνετε εσείς λάθη. Ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, τέννις κλπ, η ώρα του μπαμπά. Κάντε το όσο πιο συχνά μπορείτε με υπομονή. Τους βοηθάτε να συντονίσουν την σκέψη με την κίνηση. Επιδιώξτε συγκεκριμένες κινήσεις-αντιδράσεις, επαναλάβετε ξανά και ξανά μέχρι που να καταλάβετε ότι έχει ενεργοποιηθεί ο "αυτόματος μηχανισμός αντίδρασης" σε σημείο που να πει ότι βαρέθηκε συνέχεια το ίδιο.

Πηγή : ebvomadiaio-rantevou.pblogs.gr

Επιμέλεια - Παρουσίαση : Ρεβέκα Θεοδωροπούλου - M.Sc. Μαθηματικός

3 σχόλια:

  1. Λίγες μέρες πριν αναφερθήκαμε σε ένα θέμα με τίτλο «Μαθηματικά και Δυσλεξία» και το ενδιαφέρον των αναγνωστών μας ήταν μεγάλο, μάλιστα μας ζητήθηκε να παραθέτουμε τακτικά σχετικό υλικό ώστε να ενημερώνουμε και να βοηθούμε όσους συναναστρέφονται με δυσλεκτικά παιδιά και θα ήθελαν να ξέρουν περισσότερα πράγματα.
    Αποφάσισα λοιπόν να το κάνω και επειδή εγώ δεν είμαι ειδική σ’ αυτό το θέμα, θα ψάχνω για σας αναλύσεις και παρουσιάσεις ανθρώπων που γνωρίζουν πολλά πράγματα και θα σας τα παραθέτω εδώ, βάζοντας και τη δική μου άποψη κάποιες φορές όταν αυτό μπορεί να γίνει.
    Τα θέματα αυτά θα τα βρίσκεται στην κατηγορία «Ειδικά θέματα Μαθηματικών» του Blog μας και σήμερα θα κάνω την αρχή παρουσιάζοντας ένα θέμα μέσα από το οποίο θα μάθουμε να προσεγγίζουμε τα παιδιά με δυσλεξία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή