Δευτέρα, 9 Μαΐου 2016

Συνέντευξη του Συγγραφέως - Φυσικού Τσούνη Βασίλειου στη Μαθηματικό Στρατή Αγγελική

Σήμερα το blog μας έχει την τιμή να φιλοξενεί τον συνάδελφο - εκπαιδευτικό Τσούνη Βασίλειο, ο οποίος γεννήθηκε στη Γαβαλού Αιτωλοακαρνανίας και σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Πατρών.

Υπηρέτησε την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για 33 χρόνια, κυρίως από την θέση του καθηγητή φυσικής. Υπήρξε προϊστάμενος εκπαιδευτικών θεμάτων της Διεύθυνσης Δ.Ε. Αιτωλοακαρνανίας  και τα τελευταία 14 χρόνια Διευθυντής του 2ου Λυκείου Αγρινίου.

Έχει πλήθος ειδικών επιμορφώσεων τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό κυρίως σε θέματα φυσικής, διδακτικής αλλά και σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και διοίκησης της εκπαίδευσης.

Ήταν εισηγητής σε πλήθος σεμιναρίων, επιμορφωτικών προγραμμάτων και ημερίδων επιμόρφωσης.


Δίδαξε ως επιμορφωτής στο ΠΕΚ Πάτρας για πέντε ετήσιες περιόδους.

Ερώτηση 1 : Πείτε μας πως επιλέξατε να ασχοληθείτε με αυτή την επιστήμη; Ήταν κάτι που σας τράβηξε την προσοχή από παιδί ;

Ο αρχικός προβληματισμός  για τη εξήγηση και μελέτη των φυσικών νόμων - όσο και αν φαίνεται παράξενο- ξεκίνησε από την έκτη δημοτικού τότε που μια μικρή ομάδα μαθητών με  απλά μέσα προσπαθούσαμε να κάνουμε πειράματα επιβεβαίωσης διαφόρων εφαρμογών της φυσικής. Τελειώνοντας όμως την  Α΄ πρακτικού λυκείου πήρα τα δύο πρώτα βοηθητικά βιβλία φυσικής (Φυσική Μάζη και Περιστεράκη) και για ολόκληρο το καλοκαίρι- και παράλληλα με το μάζεμα του καπνού - διάβασα και έλυσα πλήθος ασκήσεις ... μαθαίνοντας νέα θέματα και κατανοώντας καλύτερα τα φυσικά φαινόμενα που είχαμε διδαχθεί στο σχολείο. Από τότε άρχισα να γράφω και τις πρώτες σημειώσεις - παρατηρήσεις σε διάφορα θέματα φυσικής. Μετά από αυτό το καλοκαίρι η θέληση να σπουδάσω Φυσικός ήταν μονοσήμαντη επιλογή.

Ερώτηση 2: Έχοντας πολυετή εμπειρία σε σχολεία συμπεραίνετε ότι το μάθημά σας δυσκολεύει τους μαθητές ;

Στο Γυμνάσιο ... η μη κατανόηση, οι όποιες δυσκολίες και η αποστροφή του ενδιαφέροντος, οφείλονται:
1. στην - κατά κανόνα- έλλειψη της πειραματικής διδασκαλίας της φυσικής,
2. στην μαθηματική παρουσίαση ενός νόμου ή μιας εξίσωσης χωρίς την ιστορική αναδρομή στα στάδια που ακολούθησαν μέχρι την σημερινή μορφή του νόμου ... δηλαδή έχουμε περισσότερα μαθηματικά και πολύ λιγότερη φυσική εξήγηση και ανάλυση,
3. σε μια πλατιά ασκησιολογία πολλές φορές χωρίς πρακτικό περιεχόμενο και εφαρμογές,
4. στην απουσία συσχετισμού των νόμων της φυσικής με την καθημερινότητα και την τεχνολογία.

Στο Λύκειο, στις ανωτέρω αιτίες, πρέπει να προσθέσουμε:
1. μια αποσπασματικότητα την διδασκόμενη ύλη χωρίς λογική συνέχεια μεταξύ των τριών τάξεων αλλά και των βιβλίων φυσικής,
2. εκπτώσεις στο εύρος της ύλης και στις απαιτήσεις στην Α΄ και Β΄ Λυκείου με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ελλείμματα  γνώσης που όμως απαιτούνται στην Γ΄ Λυκείου,
3. ότι η εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου είναι σχετικά μικρή - σε σχέση τουλάχιστον με αυτή των δεσμών- αλλά έχει μείνει ίδια από το 2002 με αποτέλεσμα να έχουμε προσχωρήσει σε θέματα εξειδίκευσης δυσανάλογα των γνώσεων των μαθητών από την Α΄ και Β΄ Λυκείου.
4. την εναρμόνιση - σε πολλές περιπτώσεις - της διδασκαλίας στο πως θα  γράψει ο μαθητής καλά στις πανελλαδικές και όχι πως θα κατανοήσει τους φυσικούς νόμους και εφαρμογές.

Ερώτηση 3 : Μιλήστε μας για το συγγραφικό σας έργο; Θεωρείτε ότι είναι απαραίτητο ένα βοήθημα για έναν μαθητή λυκείου ;

Οι πρώτες σημειώσεις ήταν μαθητικές και έγιναν στην Α΄ Λυκείου ... η συνέχεια ήταν με μια προσπάθεια ετυμολογικής προέλευσης των εννοιών της φυσικής ... που συνεχίζεται [ π.χ από που προέρχεται η λέξη κεντρομόλος ... κέντρον + αρχ. μολεῖν του αορίστου ἔμολον του ρήματος βλώσκω "έρχομαι"] . Η πρώτη εκδοτική δραστηριότητα δεν ήταν βιβλίο φυσικής αλλά η "Κωδικοποίηση της Εκπαιδευτικής Νομοθεσίας" ... που έχει μεγάλη διασπορά και σε μεγάλο βαθμό είναι άγνωστη. Ακολούθησαν  δύο βιβλία φυσικής της Α΄ Λυκείου, πέντε της  Γ΄ Λυκείου και ετοιμάζονται δύο για την Β΄ Λυκείου.

Με βάση τα σημερινά σχολικά βιβλία φυσικής και το επίπεδο των θεμάτων τόσο στις σχολικές εξετάσεις αλλά κυρίως στις πανελλαδικές τα βοηθητικά βιβλία είναι κάτι περισσότερο από απαραίτητα ... αν και πιο απαραίτητη και μη αναντικατάστατη είναι η  παραγωγική και συμμετοχική διαδικασία στην αίθουσα διδασκαλίας και η προσωπική στη συνέχεια μελέτη και εξάσκηση.

Ερώτηση 4 : Ποια συμβουλή θα δίνατε στα παιδιά που σε ένα μήνα περίπου θα διαγωνιστούν στο μάθημα της Φυσικής στις πανελλαδικές εξετάσεις ;

Οι περισσότεροι μαθητές έχουν ήδη ασχοληθεί αρκετά σε  όλη τη διάρκεια της χρονιάς - και όχι μόνο - και τώρα στον μήνα που απομένει η τελική προετοιμασία πρέπει να γίνει με "ίδιο" πρόγραμμα και μεθοδικότητα ανάλογα με τα δεδομένα τους κάθε μαθητή.

Το χρόνο που διαβάζουμε Φυσική δεν διακόπτουμε για άλλο μάθημα ... χρειάζεται προσήλωση, φαντασία, καθαρό μυαλό, αξιοποίηση δεδομένων ώστε να γίνει όχι απλά ανάκληση γνώσεων, αλλά κυρίως κατανόηση και εμβάθυνση των όσων έχουμε μάθει. Δοκιμάζουμε με διαγωνίσματα ώστε να ελέγχουμε τις όποιες ελλείψεις αλλά και το βάθος της κατανόησης των διαφόρων ενοτήτων της φυσικής. Το αναπόφευκτο άγχος των επερχομένων εξετάσεων - που δεν αποβάλλεται με εντολές - θεωρείστε το υγιές ενδιαφέρον στην προσπάθεια για κάτι καλύτερο!

Στις εξετάσεις απαντάμε σε κάθε θέμα αφού το διαβάσουμε προσεκτικά, αποκωδικοποιήσουμε όλα τα δεδομένα του και εκτιμούμε ότι το έχουμε πλήρως κατανοήσει.

Η πρώτη προσπάθεια απάντησης και η λύση να γίνεται στο πρόχειρο ώστε με ηρεμία να μεταφερθεί στο καθαρό. Συνήθως και ανάλογα με το χρόνο προσπαθούμε να βρούμε και εναλλακτικές λύσεις για επιβεβαίωση αλλά και για αποφυγή του τυχαίου λάθους.

Ας ξεκινήσουμε τις απαντήσεις με τις ερωτήσεις που φαίνονται πιο γνωστές και μετά σε  όλες τις υπόλοιπες. Αν συναντήσουμε δυσκολία σε κάποια ερώτηση ή θέμα, δεν δαπανούμε  πολύ χρόνο απλά επανερχόμαστε. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να δοθούν απαντήσεις σε όλα τα θέματα προσέχοντας ιδιαίτερα μήπως υπάρχουν  υποερωτήσεις. Τέλος οι απαντήσεις να είναι όσο πιο αναλυτικές μπορούμε ...γιατί και η μια μονάδα της 100-βαθμης βαθμολογίας αντιστοιχεί σε σοβαρό αριθμό μορίων.

Εύχομαι δύναμη στα παιδιά για επιτυχία στις εξετάσεις τους ... η κοινωνία και γενικότερα η Χώρα μας σε αυτά τα παιδιά στηρίζεται!

Ευχαριστώ πολύ κ. Βασίλη, για το χρόνο που μας διαθέσατε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου