Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2016

Συνέντευξη του Φροντιστή – Μαθηματικού Κωνσταντάρα Γεώργιου στη Μαθηματικό Στρατή Αγγελική

Σήμερα το blog μας έχει την τιμή να φιλοξενεί τον συνάδελφο και αγαπητό φίλο, Γιώργο Κωνσταντάρα, καταξιωμένο μαθηματικό, ο οποίος είναι ο ιδρυτής του Ιστορικού Αρχείου Φροντιστών.

Ερώτηση 1 : Γιώργο, θέλεις να μας πεις κάποια πράγματα για τον εαυτό σου για να μας συστηθείς;
Κατάγομαι από την Καβάλα. Έχω σπουδάσει στο Μαθηματικό Τμήμα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με καθηγητές τον κ. Αναστασιάδη, κ. Λάκκη, κ. Οικονομίδη κ. α.. Έχω συμμετάσχει στα περισσότερα συνέδρια της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (Ε.Μ.Ε.), σε σεμινάρια Ιστορίας και κυρίως στην Ένωση Προφορικής Ιστορίας (Ε.Π.Ι.) (www.epi.uth.gr).

 Ερώτηση 2: Πως επέλεξες να ασχοληθείς με την Επιστήμη των Μαθηματικών; Ήταν κάτι που σου τράβηξε την προσοχή από παιδί;
.
Ο Γιώργος Κωνσταντάρας από τότε που θυμάται τον εαυτό του σαν μαθητή, αγαπά τα Μαθηματικά. Τον καθοριστικό ρόλο στο να γίνω μαθηματικός “έπαιξε” ο καθηγητής της Β’ γυμνασίου, από τον οποίο έμαθα να αγαπώ την μαθηματική σκέψη. Τον καθοριστικό ρόλο στο να γίνω φροντιστής “έπαιξαν” οι φροντιστές του ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ φροντιστηρίου ΄71 της Θες/νίκης και και οι τότε Επιθεωρητές Μέσης Εκπαίδευσης, με τον συνήθως μη αντικειμενικό τρόπο αξιολόγησης των καθηγητών μας. Η ματιά ενός 16χρονου είναι αυστηρή. Φροντιστήριο δημιούργησα το 1979, παρά το ότι ο διορισμός με την επετηρίδα στα χρόνια εκείνα
γινόταν σε δυο (2) χρόνια.

 Ερώτηση 3: Έχοντας πολυετή εμπειρία σε φροντιστήρια συμπεραίνεις ότι το μάθημα των Μαθηματικών, δυσκολεύει τους μαθητές

Δυσκολεύει όσους μαθητές δεν ευτύχησαν να έχουν σωστούς δασκάλους. Κάνει χαρούμενους όσους δουλεύουν με ανθρώπους που αγαπούν την δουλειά τους, τα μαθηματικά.
Έτσι, στο Δημοτικό αναπτύσσεται η φοβία για την Προπαίδεια και τη Διαίρεση. Αυτό δημιουργεί ανασφάλεια και αργότερα κρυφοαπέχθεια.
Στο Γυμνάσιο , αν στην Γ’ Γυμνασίου διδαχτεί καλά-σωστά το κεφάλαιο με τις Ταυτότητες ,όχι φορμαλιστικά, όχι με λέξεις ακατανόητες στους μαθητές πχ-τέλειο τετράγωνο- μετά η π α ρ α γ ο ν τ ο π οί η σ η  έρχεται να ξεδιαλύνει τα μυαλά που θα αφοσιωθούν με αγάπη στα μαθηματικά.
Αυτοί οι μαθητές θα οδηγήσουν (ανάλογα με τον χαρακτήρα της τάξης ) και τους άλλους στο  να γίνουν καλύτεροι.
Στην Α’ Λυκείου αν δεν γίνει καλά-σωστά η διδασκαλία της Ευκλείδειας Γεωμετρίας με ερωτήσεις υποδείξεις (G.Polya) και όχι ασκησιολογία δύσκολη ή ταχυδακτυλουργική με βοηθητικές από το πουθενά, τότε θα πάμε, μάλλον, καλά στο Λύκειο.
Πρέπει να φροντίζουμε να  μην δημιουργούνται κενά στην μαθηματική παιδεία των μαθητών.

Ερώτηση 4: Ποιες συμβουλές δίνεις στους γονείς των μαθητών σου;

Στις τάξεις που έχουμε, οι μαθητές είναι μεγάλα παιδιά, αλλά παρόλα αυτά οι γονείς πρέπει να είναι κοντά στους καθηγητές ,να μαθαίνουν για τα παιδιά χωρίς προκαταλήψεις και εριστικότητα.

Ερώτηση 5: Γιώργο, είσαι Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Φροντιστών Βορείου Ελλάδος (Σ.Φ.Β.Ε.). Ποιος είναι ο σκοπός αυτού του συνδέσμου;

Ο Σ.Φ.Β.Ε. είναι ο αρχαιότερος σύνδεσμος Φροντιστών και με πρόεδρο τον φιλόλογο Γ.Ψαλτοπουλο, ιδρυτικό σωματείο της Ομοσπονδίας μας. Είναι σύνδεσμος με έργο κοινωνικό ( υποτροφίες, βραβεύσεις μαθητών, μαθήματα σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, απόρους, αποστολή φαρμάκων) και συναδέλφωσης Φροντιστών. Σκοπός του Συνδέσμου είναι μια άμεση επικοινωνία μεταξύ των Φροντιστών Βορείου Ελλάδος για ανταλλαγή απόψεων, πληροφοριών και γενικότερα ενημέρωσης για τον κλάδο μας. Ο συνδυασμός του δικού μας συνδέσμου με αυτή της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (Ο.Ε.Φ.Ε.), πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει όλους μας για έγκαιρη και έγκυρη επικοινωνία μας και συγχρόνως θα μας δώσει την ευκαιρία να προβάλλουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής μας και όχι μόνο δραστηριότητας.  

Ερώτηση 6: Ιστορικό Αρχείο Φροντιστών (Ι.Α.Φ.).  Μπορείς να μας εξηγήσεις τι είναι και ποια θεωρείς ότι ήταν η ανάγκη δημιουργίας του;

Το Ιστορικό Αρχείο Φροντιστών ( Ι.Α.Φ.) είναι το πάθος του Κωνσταντάρα από τον Οκτώβρη του 2014. Μια λατρεία που ξεκίνησε, όταν ανακοίνωσα την πρόθεση να το δημιουργήσω στον ΣΦΒΕ ως μέλος του ΔΣ.

Ολοι έχουμε κάποια αρχεία, αποκόμματα, διαταγές, νόμους, στο σπίτι μας, στο γραφείο μας. Τα αρχεία που εγώ είχα, συναντήθηκαν με χαρτιά, βιβλία φίλων και συναδέλφων και κάπως έτσι άρχισε.

Το Ι.Α.Φ. είναι η διαχρονική πορεία των φροντιστών παράλληλα με την πορεία της ελληνικής Εκπαίδευσης.

Η Θεσσαλονίκη έχει αρκετά αρχεία από το Πανεπιστήμιο, το Κέντρο Ιστορίας του Δήμου, μέχρι το Εβραϊκό Μουσείο. Όλα τα αρχεία ερευνήθηκαν, όσο είναι δυνατόν, και οι εφημερίδες της πόλης επίσης. Υπερηφανευόμαστε να λέμε ότι το Ι.Α.Φ. έφτασε στο έτος 1875. Δεν μπορούμε να ψάξουμε πιο πίσω, διότι τότε εκδίδεται η πρώτη ελληνική εφημερίδα “ΕΡΜΗΣ”, όπου βρήκαμε αγγελίες παράδοσης μαθημάτων. Τα στοιχεία και ντοκουμέντα που βρέθηκαν με την συνδρομή μελών του Δ.Σ του συνδέσμου Θεσσαλονίκης, τα έδειξα σε πανεπιστημιακούς και ζήτησα την πολύτιμη βοήθεια τους και την εμπειρία τους. Με προθυμία με βοήθησαν να μην πελαγώσω στο πλήθος ετερόκλητων και πολλών πληροφοριών.

Οι πρωτοπόροι φροντιστές αγκάλιασαν το Ι.Α.Φ. έδωσαν και δίνουν συνεντεύξεις και υλικό από τα χρόνια τους. Θα αναφέρω τον αείμνηστο Ψαλτόπουλο με τον οποίο πέρασα ώρες πολλές συνομιλώντας. Μάλιστα μιλούσαμε βλέποντας στην άφωνη TV για ώρες Παρέλαση της 25ης ! Στο 34ο Συνέδριο της ΟΕΦΕ στην Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ένα μέρος (αυτό που έχει τεκμηριωθεί) του ιστορικού αρχείου.

Όπως είπα στην ολιγόλεπτη ομιλία μου στην ΓΣ της Ομοσπονδίας Φροντιστών ΟΕΦΕ, ότι στην πορεία της έρευνας μου, κατάλαβα ότι εμείς οι Φροντιστές είμαστε ΑΟΡΑΤΟΙ για τα δεδομένα
της ιστορικής έρευνας της ελληνικής εκπαίδευσης. Έχω βρει βιβλία για τα πάντα ή αναφορές  σε μορφές φωτισμένων δασκάλων, αλλά τίποτα για φροντιστή και φροντιστήριο! Δεν υπάρχουμε στην έρευνα. Μόνο στατιστικές εργασίες, λ.χ. γιατί το παιδί πάει φροντιστήριο και άλλα σχετικά.
Αναφέρω τον κ. Κελπανίδη και την κ. Πολυμίλη.

Το Ιστορικό Αρχείο Φροντιστών θέλει να δείξει « πως δέθηκε το μέταλλο των φροντιστών» ,
να παρουσιάσει το φροντιστήριο, την πορεία του και τους ανθρώπους του.
 
Με την ανάρτηση στοιχείων από το Αρχείο και την Πρώτη έκθεση του στην Θεσσαλονίκη δημιουργήθηκε μεγάλη κινητικότητα και ενδιαφέρον από φίλους. Με την πλήρη και οριστική τεκμηρίωση των ντοκουμέντων (υπάρχουν 60+ προφορικές μαρτυρίες) οργανώσαμε νέες παρουσιάσεις, που θα ανακοινωθούν . Θέλω να είναι συνδυασμός και άλλων προσπαθειών φροντιστών όπως: συγγραφική και λογοτεχνική δραστηριότητα- φωτογραφία-πορεία φροντιστών στην κοινωνία! Λίγο υπομονή , πολύ αισιοδοξία και πιο πολύ δουλειά!

Μου δίνετε ακόμη μια ευκαιρία να ζητήσω την πληροφόρηση φίλων από κάθε πόλη, για οτιδήποτε έχουν ή γνωρίζουν για φροντιστήριο.

 Ερώτηση 7 : Γιώργο, πως μπορεί κάποιος να παρακολουθεί το Ι.Α.Φ. ;
 Μέσω των παρακάτω link:

 Ευχαριστώ πολύ Γιώργο, για το χρόνο που μου διέθεσες. Αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για μια μαθηματικό να λαμβάνει συνέντευξη, από έναν τόσο καταξιωμένο, στο χώρο μας, επιστήμονα. Επίσης, η ομάδα μας, σε ευχαριστεί ιδιαιτέρως, που μας τίμησες με την παρουσία σου στην 1η Συνάντηση φίλων “Μαθηματικά και άλλα πολλά”. Συμπερασματικά, πρέπει να επισημάνουμε, την επιτυχία της επαφής μέσω διαδικτύου και ομάδων, η οποία, πλέον, τείνει να γίνει είδος επιμόρφωσης και ανταλλαγής εμπειριών διδασκαλίας.

Κι εγώ σε ευχαριστώ πολύ, Αγγελική, για την ενδιαφέρουσα συζήτηση. Συμφωνά απόλυτα με την άποψή σου για το διαδίκτυο και τις ομάδες. Καλή συνέχεια στο έργο σας, με τη Ρεβέκα. Περιμένουμε… την 2η Συνάντηση φίλων “Μαθηματικά και άλλα πολλά”!!

                                              Ενδεικτικό Φωτογραφικό Υλικό του Ι.Α.Φ.

O κύριος αυτός ήρθε στην Έκθεση του Ιστορικού Αρχείου, στέκεται μπροστά στην χρονολογία 1940-44 και διαβάζει για το φροντιστήριο που πήγαινε!!



        Φροντιστήριο 1931-32!!
 
                                                             Αγγελία για Φροντιστήριο σε κατασκήνωση!!

Δελτίο ΕΜΕ 1941 με διαφημίσεις φροντιστηρίων και μάλιστα ΜΙΑ από Θεσσαλονίκη!!


2 σχόλια: