Κυριακή, 26 Μαρτίου 2017

Συνέντευξη της Δρ Μαθηματικών σ. Σχολικού Συμβούλου κ. Χάλκου Μαρίας στη Μαθηματικό Στρατή Αγγελική

Σήμερα το blog μας έχει την ιδιαίτερη τιμή να φιλοξενεί την Δρ Μαθηματικών σ. Σχολικό Σύμβουλο κ. Χάλκου Μαρία.

κ.Χάλκου καλησπέρα σας. Αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή ως μαθηματικός που δεχτήκατε να συνδιαλλαχτείτε μαζί μου σε θέματα της Μαθηματικής Επιστήμης, η οποία αποτελούσε και αποτελεί την αρχή πάσης προόδου στην Ανθρωπότητα.

Καλησπέρα Αγγελική.

Ερώτηση 1:
 κ. Χάλκου, διαθέτετε ένα εντυπωσιακό βιογραφικό, που περιλαμ-βάνει μια εξαίρετη, ταυτοχρόνως, επιστημονική και επαγγελματική πορεία. Μπορείτε να μας την περιγράψετε;

Θεωρώ ότι οι βάσεις για την επιστημονική μου πορεία τέθηκαν κατά τη διάρκεια των εγκυκλίων σπουδών μου στο Ελληνογαλλικό Κολλέγιο Ιωάννα Δ’ Αρκ του Πειραιά. Ακολούθησε η εισαγωγή μου στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, αρκετά αργότερα το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη ΄΄Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών΄΄ και το Διδακτορικό στα ΄΄Μαθηματικά΄΄ με ομόφωνο άριστα από το ίδιο Τμήμα. Αυτά, μαζί με τα θεωρήματα που διατύπωσα και απέδειξα συμπληρώνοντας μετά από 2300 περίπου χρόνια το κεφάλαιο των Κωνικών Τομών, με τη συγγραφή 10 βιβλίων 5 από τα οποία κατεγράφησαν ως Πηγές για την Ιστορία των Μαθηματικών και του Ελληνικού Έθνους από το Harvard και άλλα Πανεπιστήμια, με τη συγγραφή 8 βιβλίων -συλλογικών έργων του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την ΄΄Αξιολόγηση των μαθητών του Λυκείου στα Μαθηματικά΄΄, τη δημοσίευση δεκάδων άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά διεθνούς κύρους και Πρακτικά Ελληνικών και διεθνών συνεδρίων, τη συγγραφή 4 άρθρων σε Wikipedia και Science Wiki, ίσως συνθέτουν ένα αξιόλογο επιστημονικό έργο, ωστόσο σε εμένα προσέφεραν κυρίως τεράστια ικανοποίηση ως άθροισμα απείρων στιγμών ενασχόλησης και προσφοράς σχετιζόμενης με την Επιστήμη που επέλεξα να υπηρετώ.

Όσον αφορά στην επαγγελματική μου πορεία, υπήρξα εκπαιδευτικός διατελούσα εν ανησυχία ίσως και αγωνία από τα 5 κιόλας πρώτα χρόνια διδασκαλίας σε Φροντιστήριο του Πειραιά, στη συνέχεια 27 χρόνια σε Δημόσιο Λύκειο και τέλος 6 χρόνια ως σχολικός σύμβουλος της Αθήνας και του Πειραιά. Το κοινό γνώρισμα αυτών των περιόδων ήταν ο συνεχής προβληματισμός μου για το αν αυτό που προσέφερα ήταν αρκετό. Την απήχηση της διδασκαλίας μου την μετρούσα στο βλέμμα των μαθητών και αργότερα των εκπαιδευτικών που καθοδηγούσα ως σύμβουλος. Τις περισσότερες φορές έφευγα από τη συνάντηση μαζί τους ανακουφισμένη, κάποιες όμως φορές- αρκετές ήσαν και αυτές, προσπαθούσα να βρω τρόπους να γίνει πιο κατανοητό αυτό που τα βλέμματά τους μου έδειχναν πως τους δυσκόλευε να αφομοιώσουν.

Ερώτηση 2:
Μαθηματικά και Βυζάντιο: Από που δεχτήκατε το ερέθισμα και γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο τομέα;

Το Ελληνογαλλικό Κολλέγιο στο οποίο φοίτησα διέθετε τότε μόνο τμή-ματα με θεωρητικό προσανατολισμό. Κατά συνέπεια οι απόφοιτοι αποκτήσαμε καλό υπόβαθρο τόσο στα Αρχαία Ελληνικά, όσο και την Ιστορία. Το Βυζάντιο ασκούσε σε εμένα ανέκαθεν μία επιρροή δυσερμήνευτη, και θυμάμαι πως από τα εφηβικά μου χρόνια σκεπτόμουν πώς ήταν δυνατόν σε μία Αυτοκρατορία δεσπόζουσα εκείνη την εποχή, να υπήρχε έλλειμμα μαθηματικής παιδείας. Ολοκληρώνοντας τις Μεταπτυχιακές σπουδές μου στο Μαθηματικό Τμήμα του ΕΚΠΑ πληροφορήθηκα από την Ομότιμη Κα-θηγήτρια κ. Μαρία Παπαθανασίου την ύπαρξη τού κώδικα 65 στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας. Επρόκειτο για ένα ογκώδες Βυζαντινό μαθηματικό χειρόγραφο του 15ου αι. το οποίο θα έριχνε φως στην σκοτεινή για τα Μαθηματικά εκείνη εποχή. Η πρόκληση ήταν μεγάλη, το ίδιο μεγάλες και οι δυσκολίες, αν σκεφθεί κανείς ότι το έργο αυτό το είχε αναλάβει το 1978 μία ομάδα επιστημόνων του εξωτερικού καθοδηγούμενη από τον Aυστριακό εκδότη Η. Hunger. Οι άνθρωποι αυτοί επεξεργάσθηκαν τις 10 πρώτες από τις 240 πυκνογραμμένες μεγέθους Α3 σελίδες, και σύντομα εγκατέλειψαν την προσπάθεια λόγω ίσως ανυπέρβλητων δυσκολιών κυρίως στον τομέα της γλώσσας γραφής που χρησιμοποιούσαν οι Βυζαντινοί. Η απόφασή μου να ασχοληθώ με το χειρόγραφο ήταν άμεση, καθώς η περιέργειά μου για το είδος των Βυζαντινών Μαθηματικών επιτέλους θα με οδηγούσε σε συγκεκριμένες απαντήσεις. Επιπλέον, ως Ελληνίδα μαθηματικός δεν θα αντιμετώπιζα σημαντική δυσκολία στην κατανόηση της γλώσσας του χειρογράφου, όπως και έγινε.

Η συνέντευξη, η οποία πιστεύω πως θα αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο, για όσους λατρεύουν και υπηρετούν την Μαθηματική Επιστήμη, ... συνεχίζεται ..., οπότε μπορείτε να την διαβάσετε και να την κατεβάσετε ολόκληρη,  χρησιμοποιώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου